Teoria kolorów w projektowaniu stron internetowych.

Uczyłeś się jej na plastyce lub podstawach projektowania. A może po prostu znasz ze słyszenia. Mogłeś też nigdy wcześniej nie poznać tego zagadnienia.

W tym poście przedstawimy do czego służy teoria kolorów, dlaczego jest tak ważna w pracy projektanta stron internetowych i jak przekłada się na siłę marki. Omówimy podstawy teorii kolorów i podamy przykłady jej zastosowania w designie.

Czym jest teoria kolorów?

Pierwszy opisany podział kolorów zastosował Sir Isaac Newton. Podczas eksperymentów z rozszczepianiem światła, równolegle dokonał odkrycia dotyczącego kolorów. Odkrył, że używając zaledwie kilku kolorów podstawowych (nazywanych inaczej prymarnymi) można stworzyć właściwie dowolny kolor. Trzy kolory podstawowe to niebieski, żółty i czerwony.

Na zaprezentowanym w swojej pracy kole kolorów Newton przedstawił, jakie pozostałe kolory otrzymamy, mieszając dwa podstawowe.

Teoria kolorów to jednak znacznie więcej niż tylko koło przedstawiające kolory. Ogólnie teoria kolorów stanowi zbiór reguł, zasad, którymi należy się kierować podczas użycia kolorów w designie czy szeroko rozumianej grafice i sztuce.

Jak wygląda koło kolorów?

Najlepiej zrozumieć teorię kolorów można patrząc właśnie na współczesne koło kolorów. To zasady teorii kolorów pomogły w stworzeniu koła kolorów.

Szybki rzut oka na powyższe koło kolorów pozwala zrozumieć jak za pomocą trzech kolorów podstawowych tworzone są pozostałe. Te połączenia tworzą kolory kontrastowe w odniesieniu do podstawowych. 

Z trzech kolorów podstawowych tworzone są kolory tzw. pochodne czyli zielony, pomarańczowy i fioletowy. Z kolei z połączenia podstawowych i pochodnych kolorów tworzą się tzw. trzeciorzędowe.

Koło kolorów ma także inny podział. Oddzielając pionową linią dwie połówki koła można dostrzec wyraźny podział - na kolory ciepłe i zimne. Po lewej stronie znajdują się zimne, po prawej ciepłe kolory.

Rozróżnienie na kolory ciepłe i zimne pozwala designerowi czy grafikowi odpowiednio dobrać kolorystykę do branży, dla której tworzy projekt. Z pewnością wrócimy jeszcze do tematu znaczenia kolorów i dobierania odpowiedniej gamy kolorystycznej do projektu.

Po co wykorzystywać teorię kolorów w designie?

Nawet jeśli nie jesteś związany z projektowaniem graficznym, a tylko korzystasz z świadczonych usług designu - z pewnością nie raz widziałeś przykłady dobrego i złego designu w praktyce.

Z pewnością kiedy patrzysz na identyfikację wizualną wielu znanych marek masz pewne skojarzenia. I na odwrót jeśli widzisz pewne kolory to obecnie kojarzą się nie tylko z emocjami, ale także z konkretnymi firmami.

Wystarczy spojrzeć, na  chociażby popularnego Starbucks’a. Ich logo może być widoczne np. na kubkach i innych produktach, billboardach i reklamach na całym świecie. Jednak kolor Starbucks’a jest taki sam - niezależnie od miejsca, bez względu na wszystko.

Taką spójność zapewnia wykorzystanie teorii kolorów podczas projektowania materiałów graficznych. Dzięki właściwemu użyciu i dobraniu kolorów spójność zawsze będzie  zachowana.

Teorii kolorów używa się także przy mieszaniu kolorów. Wówczas otrzymać można kolor o odpowiednim nasyceniu, temperaturze i odcieniach.

Psychologiczny aspekt w wykorzystaniu koloru w projektowaniu graficznym.

Istnieje również psychologiczny aspekt użycia kolorów. Psychologia kolorów sugeruje, że każdy kolor może wywoływać określone skojarzenia i emocje w odbiorcach. Dobrym przykładem jest użycie kolorów w światłach drogowych np. na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Choć uczymy się teorii na kursie, to jednak nasze zachowanie i decyzje definiuje tylko i wyłącznie kolor świateł jakie widzimy. Jeśli jest zielone - jedziemy, Czerwone - zatrzymujemy się. Także przy znaku stop doskonale widać ten tryb zachowania - widząc go przy drodze zostajemy wprowadzeni w stan gotowości i czujności.

Psychologię kolorów wykorzystuje się także w marketingu i projektowaniu oraz reklamie. Ma na celu zwiększenie sprzedaży, budowanie relacji i więzi z klientem oraz wywoływanie konkretnych zachowań. Jeśli widzisz produkt w sklepie, to możesz mieć pewność, że jego opakowanie, napis oraz oznaczenia zostały skrupulatnie zaprojektowane - aby przekonać Cię do zakupu, przyspieszyć proces decyzyjny i wywołać określone skojarzenia.

Przyjrzyj się logotypom ulubionych marek i spróbuj odczytać jakie powinny wywoływać emocje. Na poniższej grafice zobaczyć kolory, odpowiadające im emocje i kilka przykładów potentatów rynku, którzy potrafią skutecznie wykorzystać siłę psychologii kolorów.

W kolejnych artykułach zaprezentujemy jakie są możliwości tworzenia palet kolorów, także w designie i przy projektowaniu stron internetowych oraz identyfikacji wizualnej Twojej firmy.

Skontaktuj się z nami
Opublikowano w: