Przykłady celów SMART dla stron internetowych.

Kiedy poznałeś już metodę SMART i znasz jej zalety możesz przystąpić do opracowania własnych celów. Zanim je zapiszesz i wdrożysz podczas redesignu strony internetowej poznaj kilka przykładów SMART celów przypisanych do konkretnych działów (departamentów) firmy.

DZIAŁ MARKETINGU – generowanie leadów, remarketing do obecnych klientów, zwiększanie ruchu na stronie, angażowanie potencjalnych klientów

DZIAŁ SPRZEDAŻY – domykanie sprzedaży np. poprzez poprawę komunikacji zespołu sprzedażowego

DZIAŁ OBSŁUGI KLIENTA – podnoszenie zadowolenia klienta poprzez jakość obsługi

DZIAŁ INFORMATYCZNY – uproszczenie procesów w witrynie, optymalizacja zarządzania treściami i aktualizacjami strony internetowej, integracja strony z innymi systemami, poprawa zabezpieczeń

DZIAŁ KADR – przyciągnięcie nowych pracowników, usprawnienie komunikacji z obecnymi zatrudnionymi

Ustal według działów jakie cele powinna spełniać Twoja nowa strona internetowa.

Marketingowe cele witryny

Dział marketingu w firmie z reguły zajmuje się wizerunkiem firmy, przyciąganiem nowych klientów i promowaniem oferty handlowej. Dlatego jego oczekiwania względem strony to przede wszystkim generowanie nowych leadów, zaangażowanie większej liczby klientów czy wspieranie firmy w budowaniu wizerunku.

Generowanie więcej jakościowych leadów

Jest to jeden z najpopularniejszych celów dla stron biznesowych, które stawiają generowanie leadów jako nadrzędny cel funkcjonowania witryny. Firmy, które chcą zdobyć więcej klientów (leadów sprzedażowych) ustawiają sobie ten cel by poprawić wyniki marketingowe na stronie. Musisz jednak pamiętać, że warto ustawić konkretny próg i okres w jakim ma nastąpić osiągnięcie tego celu. Skuteczniejsze wydaje się ustawienie wartości procentowych przy ustalaniu tego celu niż wartości liczbowych. Dodatkowo warto mierzyć liczbę wszystkich leadów w porównaniu do jakościowych leadów ze strony – np. przy pomocy dodatkowych narzędzi i systemów w firmie.

Przykład zwiększenie kwartalnej liczby wartościowych leadów o 15% (przy czym wartościowy lead to: uzupełnione wszystkie pola formularza, zgoda na kontakt marketingowy).

Zwiększenie konwersji leadów

Cel ten bada zdolność strony internetowej do gromadzenia informacji o użytkownikach i zmiany ich w potencjalnych klientów. Możesz ich określić jako odsetek osób, które odwiedziły witrynę i stały się jej potencjalnymi klientami. Jest to dobry kierunek dla firm, które chcą się skupić się na konwersji na stronie. Dzięki takiemu celowi możesz też badać zmiany w ruchu, jednak, aby to robić trzeba poznać obecny poziom konwersji na stronie - wówczas będzie możliwe ustalenie realnego procentowego wzrostu.

Przykład zwiększenie konwersji o 8,5% przy tym samym poziomie ruchu na stronie.

Cele sprzedażowe

Strony internetowe działające w modelu e-commerce skupiają swoje działania na stronie internetowej głównie wokół zwiększania sprzedaży. Jest to dla nich oczywisty kierunek działania. Nawet jeśli działy sprzedaży nie używają witryny jako głównego źródła sprzedaży, to mimo wszystko korzystają ze strony w celu komunikacji z klientem. Dla każdego typu firmy można ustalić jeden z popularnych celów sprzedażowych takich jak:

Generowanie większej liczby sprzedaży

Popularny głównie wśród firm e-commerce, które oferują swoje produkty i usługi online. Najlepszy cel dla firm, które chcą zmaksymalizować poziom sprzedaży online. Warto ten cel, podobnie jak przy zwiększaniu liczby leadów, ustawić w formie procentowej. Dzięki temu uwzględnisz sezonowość sprzedaży i odchylenia cykliczne, które będą miały wpływ na analizę porównawczą wyników.

Przykład zwiększenie kwartalnej sprzedaży online o 17%.

Zwiększenie wskaźnika konwersji sprzedaży

Drugi cel odpowiedni dla firm funkcjonujących online w modelu e-commerce. Z reguły mierzony jako odsetek odwiedzających witrynę, którzy stali się klientami (dokonującymi zakupu). Cel ten skupia się przede wszystkim na optymalizacji witryny/jej zdolności do sprzedaży. Pamiętaj, że cel ten pomaga też badać jakość ruchu w witrynie, co jest niezbędną informacją dla optymalizacji funkcjonowania witryny. Oczywiście ustawianie celu będzie miało sens tylko wówczas, jeśli będzie można porównać dane z obecnym wskaźnikiem konwersji.

Przykład zwiększenie konwersji sprzedaży o 12% przy zachowaniu tego samego ruchu na stronie.

Cele związane z obsługą klienta

Czy Twoja strona zajmuje się także wsparciem dla bieżących klientów? Jeśli nie, to może jest to właściwa chwila, by zastanowić się czy taka funkcja na stronie będzie przydatna, czy może przyczynić się do osiągania postawionych celów w firmie? Jeśli posiadasz taki support, to poprawa satysfakcji klientów przez ich lepszą obsługę może być jednym z celów dla Twojej witryny.

Poprawa satysfakcji klienta

Mierzenie satysfakcji klienta może być trudne. Jednak jeśli celem Twojej strony ma być poprawa satysfakcji klienta poprzez UX (z ang. User Experience) czyli doświadczenie użytkownika, to powinienieś zastanowić się najpierw nad przeprowadzeniem badań wśród Twoich klientów. Możesz w tym celu zaprojektować odpowiednią ankietę w witrynie.

Cel ten jest wykorzystywany przez firmy, które świadczą usługi obsługi klienta online. Głównie są to witryny medyczne, portale członkowskie i wszelkie z kontami klienta. Przykładowo użytkownicy nie lubią spędzać czasu na stronie umawiając wizytę do lekarza. Chcą dokonać tej czynności sprawnie i szybko. Ważne mogą być też takie funkcje jak sprawdzenie terminu wizyty czy wyników badań. Również inne serwisy członkowskie mogą wykorzystywać poprawę satysfakcji klienta jako cel SMART.

Pamiętaj, że w tym wypadku również jest ważne posiadanie wyników do porównania. Należy przeprowadzić ankiety wśród klientów przed redesignem oraz po jego wdrożeniu, ustalić jakie są ich potrzeby i czy nowa witryna zapewnia lepsze doświadczenia użytkownika.

Przykład Zwiększenie satysfakcji klienta o 25% (używając ankiet/badań satysfakcji przed i po redesignie).

Cele informatyczne

Działy informatyczne w firmie mogą mieć różne nazwy i składać się z wielu sekcji. Najczęściej webmasterzy i sekcja IT współpracują też z innymi działami firmy – np. działem contentu i wspólnie dbają o zarządzanie funkcjami i treściami na stronie internetowej. W tym celu wykorzystuje się różne systemy CMS ( z ang. Content Management Systems) czyli systemy zarządzania treścią. Dodatkowo zajmują się technicznym utrzymaniem witryny, w tym dbaniem o bezpieczeństwo, wykorzystywane technologie i rozwiązywanie bieżących problemów technicznych. Cele na stronę wyznaczane często przez działy IT to:

Redukcja czasu potrzebnego do realizacji zadania na stronie

Nie tylko klient chce spędzić czas na Twojej stronie jak najbardziej produktywnie. Optymalizacja czasu potrzebnego do realizacji zadań przez Twoich pracowników jest równie ważna. Oszczędność czasu przekłada się bezpośrednio na redukcję kosztów. Możesz w prosty sposób mierzyć, ile czasu jest potrzebne do realizacji poszczególnych zadań na stronie dzięki systemom testowania użyteczności strony, a nawet za pomocą zdarzeń w Google Analytics.

Przykład Redukcja czasu niezbędnego do wykonania zadania na stronie o 15% (mierzonego za pomocą zdarzeń w GA).

Cele kadrowe

Cele witryny po redesignie mogą także obejmować potrzeby działu kadr. Jeśli np. do tej pory Twoja strona internetowa nie obsługiwała modułu/zakładki ofert pracy warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem i opcjami jakie ze sobą niesie. Jeśli rekrutacja jest częstym lub nawet trwałym procesem w Twojej firmie udostępnienie takiej sekcji na stronie, a następnie mierzenie jej skuteczności pozwoli zminimalizować koszty dotarcia do nowych pracowników i usprawnić procesy rekrutacji. Popularnym celem związanym z taką funkcją jest:

Zwiększenie liczby aplikacji na stronie

Dobry cel dla firm, których jednym z głównych zadań jest pozyskiwanie nowych talentów oraz promocja ofert pracy, które zachęcą nowych kandydatów. Cel ten skupia się na liczbie zgłoszeń/aplikacji przesyłanych za pomocą strony internetowej. Jeśli posiadasz taki system pamiętaj, że tak jak w pozostałych przypadkach, aby zrealizować ten cel musisz mieć porównanie. Warto więc śledzić liczbę aplikacji za pomocą dedykowanego systemu. Podobnie jak z pozyskiwaniem leadów, warto cel ten ustalać na poziomie procentowym.

Przykład zwiększenie liczby zgłoszeń o pracę o 18%.

Ustawienie odpowiednich celów SMART jest bardzo ważnym krokiem podczas planowania redesignu strony. Musisz dokładnie wiedzieć co chcesz osiągnąć na swojej stronie internetowej, zanim opracujesz obszerny model zmian, którego wdrożenie może potrwać nawet kilka miesięcy, często niepotrzebnie.

Jeśli potrzebujesz pomocy w procesie planowania zmian na stronie i wdrożyć właściwie nowy projekt strony – zgłoś się do nas, pomożemy w odpowiednim redesignie.

Skontaktuj się z nami
Opublikowano w: