Biznes w czasach koronawirusa.

Koronawirus w Polsce rozprzestrzenia się w szybkim tempie. Wprowadzony stan epidemii od 12.03.2020 r. serwuje przedsiębiorcom coraz to nowe utrudnienia w prowadzeniu działalności, a prognozy nie nastrajają optymistycznie. Jak więc przedsiębiorcy mogą przeciwdziałać negatywnym gospodarczym skutkom epidemii i chronić swój biznes?

Na chwilę obecną nikt nie potrafi podać konkretnych terminów zakończenia epidemii. Co więcej, rząd wprowadza coraz to nowe obostrzenia, w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się koronawirusa w Polsce. Cierpią na tym w zasadzie wszystkie branże, jednak najboleśniej sytuację odczuwają mali i średni przedsiębiorcy. Wyzwanie stanowią przepisy związane z handlem stacjonarnym, kolejne utrudnienia w dokonywaniu zakupów i przemieszczaniu się.

Jednak cała sytuacja jest dynamiczna i przedsiębiorcy mogą podejmować kroki, które wesprą ich biznes w czasach kryzysu. Obecnie wielką popularnością cieszą się zakupy online. Wiele branż może skorzystać z takiego rozwiązania i przenieść swój biznes do internetu. Jeśli do tej pory nie miałeś własnego sklepu internetowego, właśnie nadszedł ten moment kiedy jego założenie może stanowić o przetrwaniu Twojej firmy!

Nie czekaj - przenieś biznes do internetu!

Dlaczego warto założyć sklep internetowy?

Jeśli do tej pory nie prowadziłeś biznesu online, to właśnie nadszedł moment na przeanalizowanie tej decyzji. Obecna sytuacja nie sprzyja sprzedaży produktów ani usług offline, jednak zupełnie odwrotnie dzieje się online. W badaniach przeprowadzonych przez Ipsos MORI ankietowani podali, że częściej niż w miesiącu poprzednim zamawiali jedzenie i zakupy z dostawą do domu. Jednocześnie ankietowani podają, że chętniej gromadzą zapasy nie tylko produktów spożywczych, ale także środków higieny i czystości.

Można też zaobserwować trend częstszego dokonywania zakupów online niż do tej pory.

Wykorzystanie e-commerce do zakupu produktów, które normalnie kupujesz offline
Wykorzystanie e-commerce do zakupu produktów, które normalnie kupujesz offline, Źródło: Ipsos M

Z obserwacji rynków światowych oraz krajowego można wywnioskować, że ten trend utrzyma się w najbliższym czasie, co więcej można spodziewać się, że będzie miał też wpływ na e-commerce w długim okresie.

Dlatego tak istotne jest reagowanie na zmiany i możliwie sprawne uruchomienie zakupów online na Twojej stronie internetowej. Posiadanie sklepu internetowego - zarówno teraz jak i w przyszłości, niesie ze sobą wymierne korzyści tj.:

  • sklep internetowy jest dostępny 24h/7 dni w tygodniu,
  • Twoje produkty są widoczne w sieci w wynikach wyszukiwania, 
  • istnieje możliwość połączenia z platformami zakupowymi jak Allegro, Google Merchant etc., 
  • dostępne są różne formy płatności online (bezgotówkowe, bezpieczne)
  • możesz zaproponować różne opcje dostawy do wyboru.

Jak założyć sklep?

Istnieje kilka sposobów na założenie własnego sklepu internetowego. Pierwsza decyzja jaką musisz podjąć to czy sklep ma zostać wdrożony na obecnie posiadanej stronie internetowej, na osobnej domenie lub na subdomenie.

Musisz też zdecydować jaką formę sklepu wybierzesz. Jeśli masz doświadczenie w programowaniu stron i niezbędny czas na wdrożenie szablonu sklepu, to możesz wybrać jeden z mnóstwa dostępnych wzorów na wybranej platformie zakupowej. Popularne, często wykorzystywane zarówno w Polsce jak i na świecie to WooCommerce, Magento czy Prestashop. Musisz jednak pamiętać, że dostępne szablony rzadko w rzeczywistości wyglądają dokładnie tak jak w prezentacjach. Wpływ na to ma przede wszystkim konieczność wdrożenia swojego menu, produktów i układu. Bywa niestety tak, że wybrany szablon po zaimplementowaniu okazuje się nietrafiony, nie posiada wszystkich funkcji lub po prostu źle wygląda. 

Alternatywą dla szablonu jest skorzystanie z usług profesjonalistów. Jeśli będzie on wdrażał szablon - pomoże wybrać odpowiedni i zaimplementować według wytycznych. Webdesigner może też przygotować indywidualnie zaprojektowany sklep, który najbardziej odpowiada prowadzonej działalności. Dobór wyglądu i funkcjonalności w sklepie internetowym jest bardzo istotny. Dla komfortu zakupów i poruszania się po sklepie online Twoich użytkowników konieczny jest odpowiednio dostosowany projekt.

Przed wdrożeniem i uruchomieniem sklepu podejmij kilka kroków, które zbliżą Cię do osiągnięcia sukcesu w sprzedaży online:

  • poznaj swoich Użytkowników i ich potrzeby,
  • dobierz formę prezentacji produktów dopasowaną do ich oczekiwań,
  • przygotuj projekt sklepu i zaplanuj funkcjonalności,
  • rozpocznij wdrożenie i testy online,
  • sprzedawaj i zarabiaj w sieci!

O czym trzeba pamiętać tworząc sklep internetowy?

Oprócz doboru funkcjonalności i odpowiedniego wyglądu Twojego sklepu internetowego, koniecznie zadbaj też o formalne sprawy związane z jego uruchomieniem:

  1. Certyfikaty bezpieczeństwa
    Zwróć uwagę na certyfikat bezpieczeństwa SSL Twojej strony. Ważne, aby Twoja domena zaczynała się od https://twojadomena.pl To czy jest bezpieczna potwierdza także kłódka, którą widać przy adresie domeny.
  2. Bezpieczne płatności
    Wybierz jedną ze zweryfikowanych, popularnych metod płatności jak Przelewy24, PayPal czy za pomocą kart płatniczych. Pamiętaj, że instalacja wtyczek niezbędnych do obsługi płatności powinna być dokonana z oficjalnych źródeł takich jak repozytorium Worpressa.
  3. Opcje dostawy
    Zapewnij swoim Klientom kilka opcji dostawy. Wybierz dostawcę usług kurierskich, podpisz stosowne umowy i koniecznie umieść w sklepie zakładkę informującą o możliwych opcjach dostawy.
  4. Zdjęcia produktów i opisy
    Zadbaj by oferowane w Twoim sklepie produkty miały wyraźne, dobrej jakości zdjęcia. Pamiętaj, że klient często kupuje oczami, więc Twoje zdjęcia muszą prezentować produkty w profesjonalny, zachęcający sposób. Jednocześnie - jeśli oferujesz produkty innych firm - nie używaj bez zgody zdjęć dostępnych na stronach innych sklepów. Najlepiej zwrócić się do producenta o odpowiednie pliki i zgodę na ich wykorzystywanie.
    Równie istotne są opisy oferowanych produktów lub usług. Muszą być nie tylko przekonujące, ale także przyjazne SEO, by Twoja oferta wyświetlała się na wynikach wyszukiwania w tzw. searchu.
  5. Regulaminy i dostosowanie do przepisów prawa
    Koniecznie opracuj regulamin korzystania ze sklepu i Twojej witryny internetowej. Dostosuj działania do obowiązujących przepisów prawa. Upewnij się czy sprzedaż oferowanych przez Ciebie produktów lub usług nie wymaga specjalnych zgód lub koncesji. Warto zapoznać się z regulaminami prężnie działających w sieci sklepów internetowych i czerpać od nich dobre praktyki.

Jeśli potrzebujesz wsparcia przy planowaniu lub w innym etapie tworzenia własnego sklepu internetowego - skontaktuj się z nami! Chętnie podpowiemy i pomożemy w Twojej drodze do sprzedaży online.

Przenieś swój biznes do internetu!

Przeciwdziałaj skutkom koronawirusa, załóż sklep internetowy i sprzedawaj swoje produkty online.
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą i pomożemy przygotować i uruchomić Twój własny sklep w sieci.

Skontaktuj się z nami
Opublikowano w: